Een domeinnaam kopen
Regelmatig krijgen wij de vraag van een klant wat de waarde van een domeinnaam is. Dit gaat dan over het algemeen over een domeinnaam die al geregistreerd is al dan niet door iemand anders in gebruik is. De verkoopprijs van een domeinnaam is eigenlijk altijd afhankelijk van de sterkte van het domein. Betreft het een korte domeinnaam? Heeft deze de .nl domeinextensie? Zo zal de domeinnaam zonnebril.nl bijvoorbeel duurder zijn als de domeinnaam luxe-zonnebrillen.org. We herinneren ons allemaal nog wel de verkoop van het domein sex.com die voor maar liefst 12 miljoen dollar van eigenaar wisselde. Het domein insure.com doet daar nog een schepje bovenop met maar liefst 16 miljoen dollar.
De belangrijkste factor in de prijs van een domeinnaam bent u echter meestal zelf. Hoe graag wilt u deze domeinnaam hebben? Zijn er alternatieve domeinnamen die delfde lading dekken? De verkoper zal ongetwijfeld pas een verkoopprijs noemen nadat hij heeft bedacht wat u er mee gaat doen. Wanneer u bijvoorbeeld vanuit uw CEO functie van een groot schoenenbedrijf gaat vragen wat de prijs van herenschoenen.nl is, dan zal deze waarschijnlijk hoger uitvallen dan wanneer u dit vanuit een persoonlijke hoedanigheid doet.
Voorkomen is beter dan genezen
We zien echter ook vaak dat klanten het dealership van een nieuw product krijgen of een nieuwe dienst gaan lanceren en vervolgens pas na anderhalf jaar bedenken dat de bijhorende domeinnaam best essentieel is. Jammer. Deze is natuurlijk in de tussentijd al weggekaapt. Bedenk dus goed welke bedrijfsactiviteiten een domeinnaam nodig hebben en leg deze vast. Kost u aanvankelijk misschien maar een tientje in plaats van honderden of duizenden euro’s om een domeinnaam alsnog te kopen.
Bent u op zoek naar een pakkende domeinnaam of heeft u hulp nodig bij de aankoop van een domeinnaam? Neem dan contact met ons op >